Nieuw Zeeland part 1 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Sonja Kerkhof - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland part 1 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Sonja Kerkhof - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland part 1

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

07 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora vanuit het prachtige Nieuw Zeeland,

Na afscheid genomen te hebben van Gertjan op het vliegveld waar wij allebei onze eigen weg gingen was het tijd voor het volgende avontuur, Nieuw Zeeland.

Na een korte vlucht landde ik aan het begin van de middag in Christchurch, het was weer even wennen om alleen te zijn maar gelukkig was het druk in het hostel wat ik geboekt had zodat ik me niet alleen hoefde te voelen. Na een rustige eerste middag was ik klaar de volgende dag klaar om de stad te verkennen. Omdat het prachtig weer was besloot ik bij de traveldesk in het hostel wat informatie in te winnen over het reizen in Nieuw Zeeland en wat te doen in Christchurch. Vrijwel meteen was duidelijk dat ik een busreis zou gaan doen, en omdat er mooie aanbiedingen waren besloot ik om de Kiwi Experience te boeken, een bus trip die mij heel veel van Nieuw Zeeland zou laten zien in de 6 weken die ik had, een mooi begin van de dag dus. In de middag besloot naar de gondola te gaan aan de rand van de stad om zo een prachtig uitzicht te krijgen over de stad, de zee, de bergen en de meren aan de rand van de stad, absoluut een goede eerste indruk van wat Nieuw Zeeland mij zou gaan brengen.

De tweede dag in Christchurch ging ik de binnenstad maar eens verkennen, vele mensen hadden mij al gewaarschuwd dat de stad wat deprimerend kon aanvoelen omdat de restanten van de aardbeving nog steeds zichtbaar waren ook al was de aardbeving al weer 3 (!) jaar geleden. En inderdaad in het centrum was de nasleep van de aardbeving zeker nog zichtbaar, gelukkig zowel op een positieve als een negatieve manier. Vele creatieve oplossingen maken het centrum interessant om te bezichtiging zoals het winkelcentrum van zeecontainers en de kartonnen kerk, helaas is de keerzijde ook zeker nog zichtbaar in de vele half gesloopt/half opgebouwde gebouwen. Al met al een leuke stad waar je niet te lang moet blijven omdat het zeker deprimerend kan aanvoelen na langere tijd!

Mijn derde dag in Nieuw Zeeland was het begin van mijn ontdekkingstocht door het land, in mijn kamer had ik kennis gemaakt met Jessica, een duits meisje dat ook met de Kiwi bus aan het reizen was en we besloten dan ook de komende dagen samen te reizen en diverse dingen te verkennen.

De eerste stop op mijn reis was Kaikoura een plaatsje aan de oostkust van het Zuidereiland waar ik meteen al oog in oog kwam te staan met wilde zeehonden, en niet een nee tientallen, wat een prachtige beesten zijn dit zeg! Na een selfie met een op het oog uitziende luie zeehond te hebben genomen, waar hij het niet echt mee eens was en begon te brullen, was het tijd om terug te keren na het hostel. In de avond hebben we met bijna alle meiden van de bus een film avondje gehouden waarna het alweer tijd was om door te reizen naar het Noordereiland, wow dit ging wel heel erg snel zeg!

De eerste stop op het Noordereiland was de hoofdstad Wellington, een compacte stad met als hoogte punt een geweldig museum met alle informatie over het land en de geschiedenis ervan, hier heb ik dan ook de meeste tijd doorgebracht tijdens mijn verblijf in de hoofdstad. Het centrum was vooral erg winderig aangezien het aan de zee lag, en het was dan ook erg koud! Vooral omdat ik na 7 maanden 30 graden niet meer gewend was aan herfstachtig weer met temperaturen van onder de 10 graden, dit ging nog een uitdaging worden want het zou nog veel kouder worden! Een van de eerste dingen die ik dan ook in Wellington heb gedaan is het kopen van 1 trui, 1 longsleeve en 1 jas, en dit was geen overbodige luxe!

Na twee dagen Wellington was het tijd voor Taupo, hier hebben we niet veel gedaan omdat deze plaats vooral in het teken staat van een wandeltocht langs prachtig landschap van 20km en Jessica deze tocht al had gedaan en ik op de terugweg naar het Zuidereiland deze tocht nog zou kunnen doen, dus vooral lekker gerelaxt en langs het grootste meer van Nieuw Zeeland gewandeld om zo wederom te genieten van de prachtige landschappen die Nieuw Zeeland te bieden heeft!

Na Taupo stond Rotorua op het programma, dit plaatsje heeft als bijnaam thermaal wonderland vanwege de vele zwavelmeren, modderbaden en natuurlijk warmte bronnen. Hier zijn we 2 dagen verbleven en hebben we veel gewandeld om alles in ons op te nemen, maar vooral de zwavel geur die in deze plaats hangt zal ik niet vergeten, het ruikt hier namelijk dag en nacht naar rotte eieren!

Na een week met de bus op pad te zijn geweest was ik al gearriveerd in Auckland, dit stond eigenlijk op de planning voor het allerlaatst omdat ik vanuit hier vertrek maar achteraf kwam dit allemaal veel beter uit dus ja dan doe je dat gewoon. In Auckland had ik mijn laatste paar dagen met Jessica, zei zou vanuit hier terug naar huis dus besloten we er nog 2 gezellige dagen van te maken! De eerste avond zijn we gaan eten bij de Mexicaan en daarna lekker drankjes gaan doen in de pub naast het hostel, al met al geen vervelende dag! De tweede dag hebben we het centrum en de haven verkend en zijn we 's avonds onverwacht met onze kamergenootjes op kroegentocht geweest, dit was absoluut niet gepland want ik moest 's ochtends om 7u in de bus zitten maar wel erg gezellig! We waren een gemixt gezelschap van 2 Duitse meiden, 1 Noorse, Russische, Zweedse en Engelse Jongen en ik, wat het een erg gezellige en interessante avond maakte die er voor zorgde dat we veel later dan gepland in ons bedje belanden. Ook was dit de eerste kennismaking met de Nieuw Zeelandse kroegen en de muziek die hierbij hoorde, wat een bagger DJ's hebben ze hier! Niet 1 van de 5 kroegen waar we geweest zijn had goede muziek, misschien zijn we in Europa wel wat verwend met onze goede DJ's maar toch..

Na de volgende ochtend vroeg afscheid genomen te hebben van Jessica ging ik met de Kiwi bus naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland, Cape Reigna. In de bus had ik meteen leuk contact met een aantal Engelse jongens en de meeste mensen in de bus hadden net hun trip gestart dus zou ik met deze mensen in ieder geval de komende week gaan reizen, een goed vooruitzicht dus. Na een lange busreis kwamen we aan bij de Bay of Islands waar we zouden overnachten voor 2 nachten om de volgende dag naar het noordelijkste puntje te gaan. Het was een erg mooie plek met een prachtig strand en mooie zee met prachtige uitzichten. Om iedereen wat beter te leren kennen hadden we 's avonds een BBQ met de groep, erg gezellig maar omdat ik de avond van te voren al uit was gegaan een rustig avondje voor mij en op tijd naar bed.

Na wederom een vroege start stond Cape Reigna het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland op het programma, dit stuk van Nieuw Zeeland was ontdekt door onze eigen Abel Tasman met nog een paar Nederlandse namen wat het naast mooi ook interessant maakte! Na een prachtige dag in het noorden van het land werd het wederom een vroege avond waar iedereen vlug zijn bedje in kroop.
De laatste ochtend in het noorden heb ik een mooie wandeltocht langs het strand gemaakt en genoten van het heerlijke weer want dat zou zo maar eens de laatste warmere dag kunnen zijn de komende maand. Na wederom een lange busreis terug zag de derde avond op een rij er hetzelfde uit, eten koken, boekje lezen en bedje in omdat de bus terug richting het zuiden om 8.30 zou vertrekken.

Het vertrek vanuit Auckland zorgde voor een bus vol met mensen die of hun eerste dag met de Kiwi bus hadden of mensen die al mee naar Cape Reigna waren geweest en de buschauffeur wist wel raad met een nieuwe bus! Guy onze buschauffeur was zelf ook professioneel backpacker vond ie zelf en begon daarom meteen met wat vragen om te ontdekken wie hij in zijn bus had, wat bleek 3 Denen, 2 Duitse, 3 Nederlandse, 2, Franse, 1 Amerikaan en ongeveer 15 Engelse, een mooi gemend Europees gezelschap met daartussen een verdwaalde Amerikaan. Om iedereen wat beter te leren kennen begonnen we met speed daten, 5 mensen die we gingen leren voor 2 minuten om zo een eerste groepsgevoel te creëren, en ja het werkte! Op de weg naar hot water beach was het dus meteen al gezellig in de bus. In hot water beach gearriveerd stond er een strand wandeling op de planning waar iedereen elkaar wat beter kon leren kennen, en omdat het mooi weer was was het ook niet vervelend om te doen. Aan het einde van de middag was het tij ideaal om hot water te verkennen. Gewapend met schop gingen we onze kuil graven om daar in te genieten van het natuurlijke warme water! Nou ja genieten, het water was brandend heet! Maar wel leuk om mee te maken.

's Avonds hebben we in de gezamenlijke ruimte met een aantal mensen van de bus nog gezellig een biertje gedronken en kwam Guy onze chauffeur met het onderwerp zwarte piet op de proppen, onder het mom van wij Nederlanders met onze gekke tradities. Omdat de rest nog nooit van zwarte piet had gehoord moest dit uitgebreid uitgelegd worden door Fleur en mij wat voor hilariteit alom zorgde, en als je er inderdaad over na gaat denken is het ook te grappig voor woorden om aan een buitenlander te vertellen dat de “kerstman” 2x komt, eerst in begin van december en daarna nog een keer aan het einde en dat hij in plaats van elfjes zwarte pieten mee brengt. Het ijs was op de eerste avond dus al meteen gebroken en in de opvolgende weken zou zwarte piet nog meerdere malen ter sprake komen.

De volgende dag gingen we op weg naar Waitomo waar ik zou gaan zwart water raften, dit had helemaal niks met raften te maken maar was een 5 uur durende tocht door de grotten waarin we moesten abseilen, ziplinen, zwemmen, op banden door de grot werden vervoerd om er vervolgens door spleten en watervallen weer uit te klimmen, een heel avontuur dus! En na 5 uur was ik dan ook bekaf en klaar voor mijn bedje!

Na Waitomo gingen we terug naar Rotorua, tijdens de trip naar Rotorua had Guy weer een nieuw spelletje voor ons bedacht, moordenaartje, het doel degene die op jou kaartje stond vermoorden zonder zelf vermoord te worden! We hadden daarvoor 2 dagen de tijd wat wederom ervoor zorgen dat je nieuwe connecties maakte. In rotorua stond een culturele Maori avond op het programma waarin we meer inzicht en informatie kregen over hoe de maori's in Nieuw Zeeland leven en geleefd hebben. Door middel van diverse gebruiken en de haka, de beroemde dans werd ons een kijkje gegund in hun leven wat erg interessant was, met als afsluiting een heerlijk diner.

Na een paar dagen met de groep reizen ontstond er al een echt band wat alles alleen maar leuker maakte en de volgende stop zou dan ook weer een mooie dag worden, terug naar Taupo waar ik dit keer wel de Tongariro crossing zou gaan wandelen samen met de meeste mensen in de bus. Helaas besloot het weer dat het toch niet zo een goed idee was, met veel regen was de crossing dan ook gesloten. Dit was een domper voor de meeste dus besloten we maar naar de kroeg te gaan die avond aangezien we de dag erna niets meer gepland hadden. Na een gezellig avondje in de kroeg hebben fleur en ik onze “vrije” dag in het hostel doorgebracht, heerlijk een dagje niets doen! Aan het einde van de middag nam Guy ons mee naar de warm water bronnen van Taupo waar we met vele nog even heerlijk gebadderd hebben om ons vervolgens weer te nestelen in bedje!

Na 2 dagen in Taupo gingen we naar River Valley een inieminie plaatsje waar niets meer was dan een soort van Skihut gebouwd aan de rivier. De lodge straalde heerlijke warmte uit en we werden getrakteerd op een heuse Engelse Sunday roast, die bij mij en een aantal andere nog wat verwarring met zich mee bracht in de naam van Yorkshire Pudding. Hierbij dachten alle niet Engelse mensen namelijk aan dessert maar dat was niet zo, het was een soort van bladerdeeg taartje voor waar je jus in doet, zeg maar het kuiltje in de aardappels maar dan van bladerdeeg. Erg vreemd maar wel lekker. In de avond hebben we gezellig diverse kaart spelletjes gespeeld en begon de groep meer en meer als een familie te voelen! De volgende ochtend zou het merendeel van de groep gaan raften, maar door de ernstige regenval ging dit niet door en gingen we eerder dan gepland richting Wellington om daar wat meer tijd te hebben.

Gearriveerd in Wellington heb ik de middag gevuld met niksen en een heerlijke maaltijd voor mezelf maken :) en omdat ik al in wellington was geweest werd dit een korte trip hier aangezien de bus de volgende ochtend om 7u alweer vertrok richting de boot naar het Zuidereiland.

Het is een wat langer verhaal geworden dan gepland, vandaar dat ik volgende week deel 2 van mijn reis in Nieuw Zeeland zal plaatsen :)

Groetjes Sonja

  • 07 Juni 2014 - 08:40

    Els De Buurvrouw:

    Hoi Sonja. Prachtig verhaal en oh wat ben ik jaloers op je. Dit is een ervaring die ze nooit meer van je afnemen. Geniet er van

  • 22 Juli 2014 - 11:44

    Marianne Huisman:

    Hallo wereldreiziger,
    Wat leuk om je verhalen te lezen, wat maak je veel mee en wat een leuke ontmoetingen met andere backpackers.
    Het einde van je avontuur is al bijna in zicht, maar niet getreurd, hier zijn er velen die blij zijn als je weer gezond en wel terug bent in Heeze.
    Bij " Het zij zo " wordt al hard gewerkt om er weer iets moois van te maken. Ook zij zullen blij zijn als je er weer bent. Van Anouk hoorde ik dat je Canada en de V.S. ook nog gaat verkennen.
    Geniet van de laatste weken en alvast goede reis en bedankt voor je mooie verhalen.
    Groetjes Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 17264

Voorgaande reizen:

30 September 2013 - 07 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: