Australië part 3, terug naar de oostkust - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sonja Kerkhof - WaarBenJij.nu Australië part 3, terug naar de oostkust - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sonja Kerkhof - WaarBenJij.nu

Australië part 3, terug naar de oostkust

Blijf op de hoogte en volg Sonja

12 Mei 2014 | Australië, Cairns

Hoi hoi,

Na een geweldige trip door het hart van Australië ben ik samen met 2 van mijn reisgenootjes nog een paar dagen in Darwin verbleven, hier hebben we nog wat sightseeing gedaan, heerlijk gedineerd en diverse biertjes gedronken voordat ik weer terug vloog naar Sydney om aan het 3e deel van mijn Australië reis te beginnen.

Op 11 april in de ochtend kwam ik aan in Sydney waar ik 's avonds Gertjan weer zou zien om voor de tweede keer in mijn trip samen te reizen. Omdat het herfstvakantie/paasvakantie was in Australië besloten we maar 1 nachtje in Sydney te blijven en eerst omhoog te gaan richting Cairns waar het allemaal iets minder druk was en het weer ook beter was.
Onze eerste stop op de weg omhoog waren de Blue Mountains, ik was hier al eerder geweest maar het weer was toen niet zo goed en deze keer hadden we meer geluk, het was droog en gedurende de dag werdt het ook nog lekker zonnig dus hebben we een mooie wandeltocht gemaakt door de bergen en het regenwoud waar we mooie watervallen hebben gezien en prachtig uitzicht hadden over de natuur en verder gelegen bergen. Al met al een goed begin van onze trip samen :)

Wat ik nog heel graag wilde doen en wat ik op mijn eerste reis omhoog naar Cairns had overgeslagen was Hunter Valley, het wijngebied van Australië. We arriveerden in de middag na een avontuurlijke rit vanuit de Blue Mountains, de tomtom had de toeristische route iets te letterlijk genomen en stuurde ons over gravelwegen door het bos heen. Maar het was absoluut heel mooi om te zien en ook maakten we daar kennis met diverse walibi's en een kangaroe die recht voor de auto doorsprong!
Na ingechecked te hebben in het hostel waren we precies optijd om een kleine rondleiding en bierproeverij bij te wonen van de plaatselijke brouwer. Heel leuk om te zien dat ze hier "Wittebier" en "Bockbier" maken maar dit niet uitkunnen spreken :) en daarnaast ook wel weer typisch dat het absoluut niet zo smaakt als wij gewend zijn, maar het was absoluut leuk om te doen.

De volgende dag begonnen we de ochtend goed met een rondleiding door een van de wijngaarden, voor mij iets wat ik al vaker had gezien maar voor Gertjan nog nieuw dus zeker interessant om te doen, alleen de wijn proeverij om 10.30 in de morgen was misschien wat vroeg :) de middag hebben we nog wat meer wijngaarden, kaaswinkels en een prachtig uitzicht over de vallei bekeken voordat we door gingen nar de volgende plaats Port Macquarie.
In Port Macquarie hebben we het koala ziekenhuis bezocht waar ze gewonden koala's uit de omgeving opvangen, verzorgen en dan weer terug plaatsen in de natuur zover dat mogenlijk is. Erg leuk om te horen en te zien hoe ze de koala's verzorgen en voeden. Verder hebben we nog wat uitzichtpunten bezocht en de vuurtoren.

De volgende stops die op de planning stonden waren Byron Bay en Surfers Paradise, omdat dit wat ver was vanuit Port Macquarie besloten we een tussenstop te maken in Coffs Harbour op aanraden van het informatie centrum. Daar hebben we muttonbird island beklommen een eiland waar de muttonbird zijn eieren legt en vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Vervolgens zijn we via de haven en wandelpad langs een droogstaande rivier (van ruim 5m breed) terug gelopen naar ons hostel. al met al een mooie stop.

De volgende dag gingen we op weg naar Byron bay voor een tussenstop om vervolgens te overnachten in Surfers Paradise, omdat het paasweekend eraan kwam en heel veel dingen gesloten waren was het erg druk onderweg en ook in Byronbay was het abnormaal druk. Na even rondgewandeld te hebben door het plaatsje bleek wel dat dit een absolute toeristen plaats was, alle winkels en restaurants waren hier gewoon geopend en het was erg druk vooral met rondreizende toeristen die hier waren gestopt voor het weekend. Het weer was erg lekker dus na nog even over het strand gewandeld te hebben zijn we doorgereden naar Surfers Paradise. Onderweg naar het paradijs kwam het sapnje gevoel duidelijk boven borrelen, allemaal grote hotels in alle prijsklasse die langs het strand geplaatst waren. Ons hostel stond op 2 minuten lopen van het strand, dus besloten we met een biertje nog even te genieten van het laatste zonnetje op het stand, helaas belemmerde de diverse hotels een mooie zonsondergang maar toch. 's Avonds was er een markt op de boulevard en omdat het paas weekend was nog diverse optrendens, ons plan was eigenlijk om hier nog een extra dag te verblijven voordat we af zouden reizen naar Brisbane maar er viel niet echt veel te zien en doen dus besloten we al eerder richting Brisbane te gaan.

In Brisbane hadden we een paar dagen om de stad te bekijken, we sliepen in een luxe appartement op de 26e verdieping met een mooi uitzicht over de stad, heerlijk die luxe na de vele hostels en voor mij het bijna 3 weken kamperen daarvoor! In Brisbane hebben we een stadswandeling gemaakt en ook china town even bezocht, verder vooral genoten van het stadse, met een biertje op het terras lekker mensen kijken, al met al een heel vervelend paasweekend :)

Na Brisbane stonden er nog een paar lange reisdagen op de planning om onze weg naar Cairns te vervolgen. We besloten dan ook vanuit Brisbane gewoon te gaan rijden en te kijken hoever we zouden komen want we wilde in 2 dagen naar Airlie Beach ook wel bekend als de whitsunday islands rijden. Na diverse uren in de auto te hebben gezeten kwamen we terecht in een mini plaatsje langs de snelweg waar niet meer was dan een lokale supermarkt, een camping en een motel. Het motel moest het dan maar worden want we hadden geen zin om nog verder te rijden, en ook diner leek er niet meer in te zitten, ach ja dan maar een biertje en een zak chips :). De eigenaren van het motel waren super vriendelijk, wat appart maar absoluut geweldig, er zaten 2 locals en een australiër op doorreis aan de bar, onze kamer werdt terplekke in gereedheid gebracht en de vrouw van de eigenaar heeft zelfs nog een diner voor ons geserveerd. Toen we de volgende ochtend gingen betalen kregen we nog een verrassing, namelijk ontbijt en een prijs die we absoluut niet hadden verwacht zo goedkoop, een erg leuke en onverwachte ervaring waar we kennis maakte met het alledaagse leven in een kleine kustplaats in Australië!

De volgende dag zijn we optijd vertrokken en in de middag arriveerden we in Airlie beach, het weer was goed en we besloten meteen een boottrip te boeken voor de dag erna. De volgende dag werden we in alle vroegte opgehaald bij het hostel om vervolgens met de boot te varen om wat meer van de whitsunday's te zien. We stopten op diverse plekken en hebben 2 keer gesnorkeld al waar we meteen al een grote zeeschildpad spotten, wat een machtig mooie beesten zijn dat! Het weer was helaas niet super goed maar we hebben zeker een leuke dag gehad.

Na Airlie Beach hadden nog maar 2 stops voordat we terug vlogen naar Sydney, allereerst Cairns. In Cairns hadden we een 3 daagse duiktrip geboekt op het great barier reef. We werden om half 7 's ochtends opgehaald en naar de bootgebracht waar ontbijt op ons stond te wachten en we vertrokken om een paar uur te varen alvorens we onze eerste stop duikstop maakten. Voor mij een nieuwe ervaring om uitleg te krijgen over het gebied en er dan alleen met je buddy op uitgestuurd te worden om de onderwaterwereld te ontdekken maar wel heel gaaf! In totaal zijn we 3 dagen heerlijk verwend door de crew met lekker eten, hebben we 11 duiken gemaakt inclusief 2 nachtduiken, hebben we de mooiste onderwater wezens gezien die je je maar kunt voorstellen zoals schildpadden, haaien, nemo en nog veel meer :) een hele mooie trip dus!

Na het duiken wilden we nog 1 ding heel graag zien, en dat was een national park vlak bij Cairs met diverse watervallen en wat meer mooie natuur. De weg naar het national park was nogal een uitdaging, veel veel bochten maar de uitzichten onderweg waren erg mooi.

Na 3 geweldige weken was het tijd om terug naar Sydney te gaan, om daar nog een paar dagen te stad te verkennen. Op onze eerste dag hebben we het oprahhouse en de harbourbridge gezien en genoten van een biertje met uitzicht op beide :). De tweede dag in Sydney zijn we met de boot naar de dierentuin geweest en hebben we het lunapark bezocht en onze 3e en laatste dag in sydney hebben we een wandeling gemaakt door het stadscentrum, diverse gebouwen van binnen en buiten bekeken en onze dag afgesloten met de Sydney Sky Tower vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de hele stad en alle hoogtepunten nog eens van boven konden bekijken.

Na bijna 4 weken was het alweer tijd voor het afscheid, van elkaar maar ook van Australië, na 3 maanden was het tijd voor een nieuw avontuur. De tijd is voorbij gevlogen en ik heb enorm genoten van het land, de natuur en mensen in Australië. Ik heb leuke en mooie dingen gedaan en gezien en ga dat zeker niet meer vergeten!

Inmiddels zijn er al ruim 7 maanden van mijn reis voorbij en komt het einde langzaam in zicht, maar nu eerst op naar Nieuw Zeeland!

Groetjes Sonja

• 12 Mei 2014 - 18:47

Anouk:

hee sonja

wat leuk om je verhaal te lezen, en dat je het zo naar je zin hebt, maar waar is wolubus gebleven heb ik ergens achter gelaten :) hier in heeze allles goed

veel plezier nog in nieuw zeeland

groetjes Anouk