Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sonja Kerkhof - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sonja Kerkhof - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Sonja again

Blijf op de hoogte en volg Sonja

10 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi hoi,

Daar zijn we weer, dit keer vanuit Cambodja :)

Na de mooie zonsondergang in Laos was het de volgende dag alweer vroeg vertrekken om naar het volgende land te gaan, de reis zou 14 uur gaan duren wat betekende dat we laat in de avond op onze eerste bestemming in Cambodja zouden arriveren; Siem Reap. Het begin van de reis verliep vrij goed, we waren al snel bij de grens en binnen het uur was ons visum geregeld en konden we verder met onze reis, dachten we...

We hebben 2 uur gewacht op de bus die ons vanaf de Cambojaanse grens naar de plaats van bestemming toe zou brengen, daar begon de eerste ellende al! Nadat eindelijk de bus gearriveerd was duurde het een tijdje voordat we de bus in mochten en we snapten niet zo goed waarom, toen we eindelijk zaten bleek de aap uit de mouw te komen.. de bus was kapot! Aangezien wij op de achterbank zaten net achter de motor e.d hadden we goed zicht op de reparatie, hadden we dit maar niet gehad! We halen er gewoon wat boutjes uit en het werkt weer.. het leek net op repareren ala Het Zij Zo met de instellingen van als we de eind bestemming halen is het goed. Maar goed niet geklaagd inmiddels waren de 2u die we 's ochtends hadden gewonnen veranderd in 3u vertraging maar we gingen op weg. De wegen in Cambodja waren op zijn zachtst gezegd niet erg plezierig en na een paar uur bedachten we ons dat deze rit leek op een gratis ritje in de achtbaan van een uurtje of 8 inclusief kurkentrekker en schroef. Op het moment dat we wederom dachten ( nee dit was niet de eerste keer dat we dit dachten) het kan niet erger was daar dan toch weer iets wat de rit nog hilarische maakte, schakelen ging niet meer dus werd er maar een handje geholpen, een schroevendraaier doet wonderen daarmee kon je makkelijk schakelen, dus ging het luik van de motor weer open en wordt er handmatig met de schroevendraaier geschakeld. Uiteindelijk waren we om 23.30 op de overstapplaats waar we de leuke mededeling kregen dat het nog 4 uur zou zijn tot de plaats van bestemming, balen dus want we waren er wel klaar mee!

Uiteindelijk waren we om kwart voor 5 aan op de plaats van bestemming, nou ja zoals altijd was die bestemming 5km buiten het centrum wat betekende een tuk tuk nemen en op naar het guesthouse om te slapen.. Helaas, was het maar zo een feest het kon bijna niet meer erger maar jawel hoor het guesthouse had onze kamers weggegeven aan een paar Chinezen die net voor ons aankwamen... de rest was er helemaal klaar mee en konden niet eens meer boos worden om 05.30 's ochtends, maar bij mij ging nog even de Sonja modus aan wat er uiteindelijk voor zorgde dat we om half zeven eindelijk ons bedje zagen na 22,5u onderweg te zijn geweest!

Onze eerste dag in Cambodja was niet erg enerverend aangezien we vooral geslapen hebben (en genoten van een heerlijke massage) maar 's avonds zijn we richting de night market gelopen en hebben we lekker op zijn Nederlands geshoped... kijken, kijken... waarna we wederom ons bedje in gingen.

Op de tweede dag hadden we een date met Mr. Tom en zijn tuk tuk, deze bracht ons naar de killing fields in Siem Reap en het war museum waar we veel geleerd hebben over de geschiedenis van Cambodja en de oorlogen en nederlagen die ze in hun geschiedenis hebben geleden wat erg indrukwekkend en ook wel heftig was, vooral omdat van een ex-soldaat te horen die noodgedwongen het leger moest verlaten omdat hij op een landmijn was gaan staan.
Het laatste deel van onze middag tour werden we naar een floating villages gebracht, wat Mr. Tom alleen even vergeten te vertellen was, was dat het erg toeristisch was en 20 dollar entree kosten, beetje jammer maar dat werd hem niet! Dan maar weer een half uur met de tuk tuk terug naar het centrum waar we een hapje gegeten hebben, nog wat geshoped en ons een uitgebreide gezichtsbehandeling cadeau hebben gedaan.

Onze laatste volle dag stonden de tempels bij de Angkor world heritage op de planning, beginnend met de zonsopgang bekijken bij Angkor Wat. Helaas was het in de ochtend bewolkt dus een mooie zonsopgang zat er niet in maar toch was het wel een mooi gezicht om een immense tempel te zien verschijnen bij het begin van de dag. Ook de tempels die we bezocht hebben waren erg gaaf en compleet anders dan de tempels die ik tot zover gezien had. Na een paar uur van tempels hadden we het wel weer gezien, gelukkig hadden we een erg leuke tuk tuk chauffeur, Amy, die ons wat Cambojaanse heeft geleerd en wij hem Nederlands met als mooiste zin "gas op die lolly" wat hij elke keer als we gingen mooi herhaalde! Voor deze avond hadden we ons zelf een luxe hotel cadeau gedaan voor wel 10 euro p.p. wat was dat genieten. 'S avonds nog heerlijk genoten van een goede en uitgebreide massage zodat we klaar waren voor onze volgende busreis, op naar Phnom Phen.

'S ochtends hebben we in het hotel nog even genoten van het ontbijtbuffet wat inclusief was en waren we klaar om te vertrekken! Met een mini bus werden we rond het middaguur opgehaald bij het hotel en wat al meteen duidelijk werd was dat tellen /nadenken in Cambodja lichtelijk overbodig is, als je met een busje voor 10 personen rijdt kun je ook 10 personen ophalen en de bagage, ach as dat niet past delen 2 mensen toch gewoon een stoel, dan heb je een plek over voor bagage. Gelukkig was het maar een kort ritje. Bij de bus aangekomen zag het er allemaal goed uit maar na ons vorige avontuur durfde we nog niet te hopen op een goede afloop van de reis. De reis begon goed maar al snel bleek dat een touringcar ook de locals onderweg ophaalt wat uiteindelijk weer 2 uur vertraging opleverde.. grrmbl. Gearriveerd in Phon Phen begon de zoektocht naar een guesthouse wat nog niet zo gemakkelijk bleek, maar na een klein n uurtje rondlopen en vragen toch iets gevonden.. niet echt geweldig maar goed genoeg voor 1 nacht, 's avonds nog maar even naar iets nieuws geboekt voor de volgende dagen dan hadden we dat ook weer geregeld, nog even eten en toen hop ons bedje in.

De tweede dag in Phnom Phen gingen we verhuizen, aangekomen bij ons nieuwe guesthouse was de mededeling sorry, we zitten vol... Wat?!? De Sonja modus ging alweer bijna aan.. maar ze hadden al iets voor ons geregeld, wat erg gunstig uitpakte, een mooie luxe kamer, met goede wifi en zwembad.. We waren helemaal happy! De rest van de dag hebben we niks meer gedaan.. Vooral gerelaxt!

Ook de dag erna stond in het teken van rustig en niet te veel actie.. Na 's ochtends wat geshoped te hebben, hebben we in de middag naar de finale van de Australian Open gekeken vanuit ons bedje heerlijk!

Onze laatste dag hadden we een excursie geboekt naar de S21 gevangenis en de killing fields om zo wat meer te weten te komen over de heftige geschiedenis van Cambodja en de rode khemer.. pittig ochtendje met heftige verhalen maar wel belangrijk om zo gedurende mijn trip wat meer over de wereld te weten te komen en weer even met je neus op de feiten te worden gedrukt.. Dit gebeurde 30 jaar geleden en is vergelijkbaar met het regime van Hitler en de 2e wereld oorlog, ook krijg je weer even een reality check dat dit gewoon weer kan gebeuren ergens op de wereld!
Ook was dit de laatste dag met Sanne en Lorette waar we 's avonds nog even lekker mee uit eten zijn geweest.

De volgende ochtend na het ontbijt hebben we afscheid van elkaar genomen, Lorette ging terug naar Nederland, Sanne Door naar India en wij naar Sihanoukville, waar we zouden gaan genieten van een lekker weekje strand! De pick up was wat laat, maar de minivan was zeer luxe met wifi in de bus en een gratis flessen water.. mm zou het dan eindelijk eens echt meezitten?? Natuurlijk kon niet alles vlekkeloos verlopen wat dit keer betekende 5 extra stops onderweg, maar vroeg in de avond arriveerden we dan toch op de plaats van bestemming, aan het strand! Na wat zoeken vonden we een guesthouse en kon ons weekje strand eindelijk beginnen!

De volgende ochtend moesten we nog een keer verhuizen, maar nu waren we dan ook meteen gesetteld voor de rest van ons verblijf in Sihanoukville. De eerste paar dagen hebben we heerlijk geluierd aan het strand en verder niets gedaan, wat een vervelend leven hebben wij toch! Ook de rest van de 10 daagse strand vakantie stond in het teken van luieren, zonnen en boekjes lezen op het strand. Met uitzondering van een uitstapje naar de central market en een heerlijke massage met body scrub hebben we dus vooral genoten van het weer en de locatie.

Op onze laatste avond werden we nog even verrast met iets wat alleen maar in Azië kan, op straat werdt luid getoeterd, niet erg ongewoon, maar toen het maar aan bleef houden toch maar even gekeken wat er aan de hand was. Wat bleek, lopen er op het gemak 3 grote koeien midden op de weg die van geen wijken weten.. geweldig om te zien, dat hadden we alweer even gemist :)

Na 10 dagen moesten we er dan ook weer echt aan geloven, na een vroege wake up call werden we opgehaald voor onze laatste reis binnen Azië, terug naar Bangkok. De bus vertrok met maar 10 minuten vertraging wat in Aziatische begrippen een half uur winst is, dus we gingen goed van start. Na een korte stop zorgde de buschauffeur nog even voor wat hilariteit, Door na 10x getoeterd te hebben zo van we vertrekken gewoon aan te rijden en de laatste mensen even te laten staan.. pas na 10m en lichte paniek in de bus stopte hij, en lachte zelf het hardste om zijn grap!

Bij de grens aangekomen ging alles heel vlug en waren we voor we het wisten geld armer en de grens over, nou dat ging niet helemaal volgens planning maar we waren weer in Thailand, en toen begon de ellende! Bij de grens moesten we 2 uur wachten, en waarvoor.. niemand weet waarom maar ja zo was het nou eenmaal! Toen we eenmaal in de minivan zaten waren we blij dat we eindelijk waren vertrokken.. Deze euforie duurde een uurtje en toen moesten we overstappen, wederom waarom.. da wit geen mens!

Weer een uur gewacht en toen eindelijk de reis naar Bangkok door gezet. Onderweg nog wat ellende gehad met het niet weten van de weg en over volle tankstations, en als klap op de vuurpijl afgesloten straten in Bangkok en wederom het niet weten van de weg, waarop de chauffeur ons gewoon ergens eruit wilde zetten.. Pita ging nog even op haar strepen staan en 4 uur later dan gepland arriveerden we dan eindelijk in het centrum van Bangkok!

Mijn laatste weekend in Azië en dan door naar Australië :)

Groetjes Sonja

• 25 Februari 2014 - 10:31

Renate Cellissen:

leuk te lezen dat je vriendinnen langs komen hoop dat je het in australie net zo leuk gaat krijgen als in azie
    ben benieuwd naar je volgende verhaal

groetjes van renate uit limburg